Kalendarium

Nedan visas aktiviteter under 2024. Observera att innehållet uppdateras under året. Se hemsida eller anslagstavlor för senaste nytt. (klicka på understrukna länkar för mer information)

TidAktivitet
7 feb
kl. 18-20
Föreläsning om grönsaksodling med Marek Rolenec i Söderbrunns koloniföreningslokal. Kostnad 50 kr. Te/kaffe med smörgås ingår. Anm. senast den 3 februari.
9 mars kl. 13-15Kerstin håller öppet hus på lott 63 inför kurs i spaljering av fruktträd, som hålls den 20 april. Passa på att få tips och råd om inköp av lämpliga fruktträd för spaljering att ha med på kursen!
17 mars kl. 13Årsmöte i Brf Bladets föreningslokal på Barks väg 14 i Bergshamra. Från kl. 12:30 kan du pricka av närvaro, uppdatera dina kontaktuppgifter och hämta ut parkeringstillstånd.
Efter mötet bjuder evenemangsgruppen på kaffe med gott och vi får lyssna till ett kort föredrag med Maria Andersson, som ger inspiration för årets kolonisäsong.
21-24 marsTrädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö.
1 aprilSista dag att stänga egna vattenkranar och kopplingar. Föreningen ansvarar ej för öppna eller trasiga kranar som orsakar skador på lotter/stugor.
13 april kl. 12Vattnet kopplas på. Vattnet släpps på om väderleken tillåter, vid kallt väder kan påkopplingen skjutas fram. Håll utkik på hemsidan och anslagstavlor för närmare information.
20 aprilKurs: Spaljera fruktträd med Kerstin Lundin Hagblom på lott 63. Kostnad 150 kr. Anmälan senast 12 april.
17-19 majContainrar till Tivoli och Ålkistan. Endast trädgårdsavfall får läggas i containrarna. Även rent trä går bra. Minska ned grenar och kvistar så att allt får plats. Annat avfall såsom impregnerat trä, plast, metall eller latrin får ej läggas i containrarna (gäller även sopsäckar & ståltråd). Lämna utrymme för containrarna!
18 maj kl. 10-12:30Arbets- och gemenskapsdag. Håll utkik på hemsidan och anslagstavlor för närmare information.
3 juni kl. 17Styrelsens årliga syn. Styrelsen behöver ha tillträde till samtliga lotter. Du är välkommen att närvara på din lott om du vill.
8 juni kl. 22Föreningen firar Mördarsnigelns otursdag med en jakt när mörkret faller. Samling vid föreningsstugan, tag med redskap.
21 juniMidsommarfirande vid föreningsstugan. Vi klär stången kl. 10. Lunch från kl. 12, ta med det du vill förtära och allt vad du behöver därtill. Bord och stolar finns att låna.
28-30 juniContainer till Tivoli. Endast trädgårdsavfall får läggas i containern. Även rent trä går bra. Minska ned grenar och kvistar så att allt får plats. Annat avfall såsom impregnerat trä, plast, metall eller latrin får ej läggas i containern (gäller även sopsäckar & ståltråd). Lämna utrymme för containern!
30 juni kl. 10-17Tusen Trädgårdar (öppen trädgård). Ställ en vattenkanna vid din grind/entré den tid du välkomnar besökare in på lotten.
10 aug kl. 13Sommarmöte vid föreningsstugan. I anslutning till mötet får vi en föreläsning om byggnadsvård av kolonistugor med Jan Ohlson. Se hemsidan och anslagstavlor för närmare information.
10 aug kl. 18Kräftskiva vid föreningsstugan. Ta med det du vill förtära och allt du behöver därtill. Bord och stolar finns att låna.
11 aug kl 13Lunch för föreningens förtroendevalda. Plats föreningsstugan.
24 aug kl. 13-15Föreläsning: Blomstrande perennrabatter med Maria Andersson i Söderbrunns koloniföreningslokal. Dela, plantera och planera för överdådiga perennrabatter som levererar hela säsongen. Kostnad 150 kr. Info om anmälan kommer, se hemsida och anslagstavlor.
13-15 sepContainrar till Tivoli och Ålkistan. Endast trädgårdsavfall får läggas i containrarna. Även rent trä går bra. Minska ned grenar och kvistar så att allt får plats. Annat avfall såsom impregnerat trä, plast, metall eller latrin får ej läggas i containrarna (gäller även sopsäckar & ståltråd). Lämna utrymme för containrarna!
14 sep kl. 10-12:30Arbets- och gemenskapsdag. Håll utkik på hemsidan och anslagstavlor för närmare information.
13 okt kl. 14Vattnet stängs av. Vattenansvariga stänger huvudkran och öppnar ventiler i området. Egna kranar och anslutningar ska därefter öppnas av respektive kolonist snarast möjligt tills inget vatten längre droppar från kranarna, för att förhindra frysskada.
3 nov kl. 15-19Haga-Brunnsvikens vänners Ljusfest. Koloniföreningen ställer marschaller utmed Tivolivägen och avslutar med korvgrillning.