Miljöarbete

Bergshamra koloniförening är miljödiplomerad via Koloniträdgårdsförbundet. Det innebär bland annat att…

• Kolonisterna får information om föreningens miljöarbete och vad det innebär.
  • Kolonisterna komposterar trädgårdsavfall på den egna lotten.
  • Kolonisterna använder endast naturlig jordförbättring och gödsel – ingen konstgödning.
  • Kolonisterna arbetar förebyggande mot skadegörare och ogräs. Endast växtskyddsmedel som är godkända för ekologisk yrkesodling används.
  • Kolonisterna informeras om biologisk mångfald och invasiva främmande arter.
  • Kolonisterna informeras om smart bevattning och gällande avloppsregler.
  • Föreningen har regler för eldning och förbud mot enskild eldning på lotterna.
  • Kolonisterna källsorterar avfall, använder hushållsprodukter med minimal miljöpåverkan och informeras om klimatsmarta val av trädgårdsprodukter, byggmaterial och färg.

Du kan läsa mer om miljödiplomering på Koloniträdgårdsförbundets hemsida. Vid frågor om föreningens miljöarbete är du välkommen att kontakta miljöansvarig Anna Blidberg, lott 59.