Lycka är…

På fredag den 23 september är det höstdagjämningen, dvs dag och natt är ungefär lika långa. Dagarna blir nu allt kortare och säsongen på kolonin närmar sig sitt slut. En påminnelse om den fina tiden på vår koloni får vi i senaste numret (nr 3) av tidningen Koloniträdgården. På sidan 47 finns inlägget ”Lycka är…”… Fortsätt läsa Lycka är…

Ny studieansvarig välkomnas

Vi välkomnar vår nya studieansvariga Anna Celsing som efterträder Kerstin Hagblom som haft detta uppdrag och skött det med den äran. Hon har under åren förtjänstfullt sett till att vi kunnat förkovra oss i ett flertal kurser. Anna är nybliven kolonist på Ängsvägen 11. Om du vill veta mer om vad som ingår i den… Fortsätt läsa Ny studieansvarig välkomnas

Från arbetsdagen

Lördagen den 17 september samlades ett stort antal arbetssugna kolonister på Tivolis parkering till årets sista arbets- och gemenskapsdag. Deltagarna visste vilka uppgifter som fanns att välja på, eftersom dessa presenterats via mail och hemsida. Vädret var perfekt för en arbetsdag till en början, men precis till avslutningen med den traditionella korven kom regnet. Men… Fortsätt läsa Från arbetsdagen

Webbinarier

Snart kör Koloniträdgårdsförbundet igång med sina digitala gratis webbinarier igen. Fyra höstkvällar med start kl. 18 samlas vi, kolonister över hela Sverige på Teams för att lyssna till: 27/9 Vitlök – en riktigt smakfull odlingLär dig allt du behöver veta för att lyckas med din vitlöksodling.Föredragshållare: Åke Truedsson, känd tomat- och vitlöksexpert och författare. 20/10 Asiatiska… Fortsätt läsa Webbinarier

Arbets- och gemenskapsdag

Välkommen till arbets- och gemenskapsdag lördagen den 17 september Den 17 september samlas vi kl. 10:00 vid Tivoliparkeringen för att göra höstfint i koloniområdet.Arbetsuppgifterna fördelas på plats (se bifogad lista) och kan sen utföras individuellt eller i gruppefter bästa förmåga. Evenemangsgruppen serverar korv och kaffe kl. 12:30 vid föreningsstugan! Var och en ansvarar själv för… Fortsätt läsa Arbets- och gemenskapsdag

Kategoriserat som Medlemsinfo

Container kommer till Tivoli och Ålkistan.

Container kommer till Tivoli och Ålkistan 16 – 18 september. Endast trädgårdsavfall får läggas i containrarna. Även rent trä går bra. Minska ned grenar och kvistar så att allt får plats. Annat avfall såsom impregnerat trä, plast, metall eller latrin får ej läggas i containrarna (gäller även sopsäckar & ståltråd). Lämna utrymme för containrarna!

Fiberflätningskursen

Lördagen den 27 augusti samlades några kolonister hos Kerstin Hagblom på lott 63 för att lära sig allt om fiberflätning. Trädgårdsmästaren Sanna Jakobson som tidigare i år lärt oss allt om pilflätning gästade åter koloniföreningen, denna gång för att visa oss hur man tar vara på trädgårdens fibrer. Här Kerstins egna ord om kursen: ”Kursen… Fortsätt läsa Fiberflätningskursen

Lunchen för förtroendevalda

Söndagen den 14 augusti samlades föreningens förtroendevalda till en lunch vid föreningsstugan. Evenemangsgruppen hade sett till att ordna allt med en formidabel buffé med tillhörande drycker. De flesta av de förtroendevalda hade hörsammat inbjudan till lunchen, men tyvärr är det alltid någon som är upptagen på annat håll. Nu samlades ansvariga för: vatten, intresselista, information,… Fortsätt läsa Lunchen för förtroendevalda

Kräftskivan!

Lördagen den 13 augusti samlades ett antal kolonister vid föreningstugan i ett fantastiskt väder för att avnjuta kräftor med tillhörande drycker. Många hade tidigare på dagen deltagit på sommarmötet och då suttit I skuggan av områdets stora träd. Nu hade bord och stolar flyttats fram till ett soligare läge och ingen saknade väl varken skuggan… Fortsätt läsa Kräftskivan!

Sommarmötet

Vårt årliga sommarmöte avhölls lördagen den 13 augusti vid föreningsstugan som vanligt. Men sällan har vi väl haft så somrigt väder som denna gång! Inget utlovat tält behövdes, istället samlades deltagarna i välbehövlig skugga från områdets stora träd där evenemangsgruppen ställt ut bord och stolar tillsammans med kaffe och hemgjorda bakverk. Ordföranden Per-Oskar hälsade välkommen… Fortsätt läsa Sommarmötet