Årets kurser

Anna Celsing som är koloniföreningens studie- och kursansvariga har satt ihop en bukett av kurser och föredrag för året. Bara att välja!

7 februari 2024: Ekologisk grönsaksodling – Föreläsning med Marek Rolenec.
Marek, som odlat för självförsörjning i 13 år och är förläsare på FOBO, inspirerar oss att utöka vår köksträdgård. I en föreläsning i samarbete med Söderbrunns koloniförening berättar han om hur
man planerar säsongens odling, om gröngödsling och andra gödslingsmetoder, kompostering, bevattning och vilka grödor man kan satsa på för en riklig skörd.
Tid: Onsdag 7:e Februari 18-20 (OBS! Kursen har redan ägt rum)

17 mars 2024: Snart är våren här! – Inspirationsföreläsning med Maria Andersson.
Vintern dröjer sig ännu kvar men innan vi vet ordet av är odlingssäsongen igång. Maria Andersson är trädgårdsmästare, kolonist och florist med erfarenhet från bl.a. Zetas trädgårdar och Rosendals trädgård. Hon håller en kortare inspirationsföreläsning i samband med årsmötet om vad vi kan göra redan nu i mars. Snart är våren här och vi är redo när jorden reder sig!
Tid: 17/3 efter årsmötet, ca 20 minuter
Plats: BRF Bladet, Barks väg 14, Bergshamra
Kostnad: Ingen deltagaravgift – Ingen anmälan behövs

20 april 2024: Spaljera fruktträd – Kurs med Kerstin Lundin Hagblom
Skapa ett vackert fruktstaket, odla medelhavsfrukt i spaljé vid din husvägg eller skapa nya trädgårdsrum med hjälp av fruktträd. Lär dig att spaljera fruktträd med Kerstin Hagblom Lundin!
Att spaljera fruktträd är roligt, vackert och ett sätt att få relativt mycket frukt av olika sorter och mognadstid på liten yta. Genom att beskära och binda upp och unga träd för spaljering utökar vi
förståelsen för träd i allmänhet och fruktträd i synnerhet. Under en dagskurs lär vi oss om olika grundstammar, uppbindningstekniker, spaljéstöd och sortval. Max antal deltagare 15 st.
Tid: Lördag 20:e april (+ möjlighet till rådgivning 9:e mars, se nedan)
Plats: Kerstins kolonilott, Lott 63.
Kostnad: 150 kr
Anmälan: Senast 12/4 till annacelsing@gmail.com, märk anmälan ”spaljering”. Anmälan är bindande.
Ta med: Egen sekatör och gärna ett ungt fruktträd för de praktiska delarna. Unga träd kostar inte så mycket och kan t.ex. köpas på trädgårdsmässan, Blomqvists plantskola eller Blekinge plantskola.
Kerstin kan även vara behjälplig med råd om inköp den 9:e mars kl 13-15 då hon håller öppet hus på
kolonilott 63.

10 augusti 2024: Byggnadsvård av kolonistugor – Föreläsning med Jan Ohlson.
Byggnadsvårdare Jan Ohlson berättar om sitt gedigna arbete med renovering av hus med äldre tekniker och hållbara material.
I samband med sommarmötet kommer Jan och ger tips och råd om hur vi bäst tar hand om våra kolonistugor. Vi talar om hur man kan arbeta med tidstypiska tekniker och naturliga material.
Tid: 10/8 i samband med sommarmötet.
Plats: Föreningsstugan (sommarmötet)
Anmälan: Ingen deltagaravgift – Ingen anmälan behövs

24 augusti 2024: Blomstrande perennrabatter – Föreläsning med Maria Andersson.
Sommaren är inte slut ännu. Hösten är perennernas tid! Nu är tiden för att dela, plantera och planera för överdådiga perennrabatter som blomstrar hela säsongen. Men hur planerar man för lång blomstringstid? Hur och när ska man dela, plantera och föröka, hur tätt kan man sätta växter som ska blomstra vid olika tidpunkter och hur komponerar man en vacker rabatt?
Maria Andersson som höll den mycket uppskattade föreläsningen om sommarblommor förra året är tillbaka med en föreläsning om perenner. Maria är trädgårdsmästare och florist med erfarenhet från
bl.a. Zetas trädgårdar, Rosendals trädgård och med en egen underbar koloniträdgård söder om stan.
Tid: Lördagen 24/8 13-15
Plats: Söderbrunns koloniföreningslokal på Björnnäsvägen 39, busshållplats Albano
Kostnad: 150 kr, betalningsinstruktioner kommer efter anmälan.
Anmälan: Info om anmälan kommer senare, håll utkik på hemsidan och på anslagstavlor!

Varmt välkommen!