Öppen trädgård

Söndagen den 2 september avhölls koloniföreningens andra ”Öppen trädgård” för året. Den första vi hade tidigare i somras regnade i princip bort, varför vi nu ville ge trädgårdsintresserade en ny möjlighet att besöka våra trädgårdar.

Risken för regn var överhängande även denna gång, men det blev turligen nästan regnfritt med endast några stänk.

Skulle vi som höll våra trädgårdar öppna få några besök? September månad är kanske lite ovanligt för ett evenemang av detta slag.

Jo, visst fick vi besök. Många! Här några bilder:

Pelle, lott 9, såg till att flaggan hissades vid föreningsstugan.
Eva och Staffan, lott 60, hade ställt ut ett bord med frukt som erbjöds besökarna. Initiativet uppskattades av alla, oavsett ålder!
Längre ner på Tivolivägen kunde man köpa sig en kopp kaffe med muffins för en billig penning. Naturligtvis var det evenemangsgruppens medlemmar Ingegerd och Karin som hade fixat allt. Ingegerd såg till att ingen gick från bordet utan en kopp kaffe i handen!
Ingegerd kan inte bara baka goda muffins, utan vet också hur man skapar en vacker trädgård på lott 76 tillsammans med Per-Åke som dessa besökare snabbt noterade.
På lotten intill, nr 77, bjöd Kjell in detta par som snabbt upptäckte att blomsterprakten var lika fantastisk som grannens.
Anna, lott 59, visade en del av resultatet från sina odlingar.
Monica på lott 50 fick kanske flest besökare eftersom stugan med inbjudande växtlighet ligger först på Tivolivägen.
Per-Åke på lott 62 fick många besökare.
På lott 63 fick man god guidning av Kerstin.
Utanför lott 73 hade Tom placerat sin kanna strategiskt som lockade in dessa cyklars ägare.
Trädgårdsmästaren Mattias på lott 13 ses här omgiven av tre damer…
…och högst upp i trädgården ytterligare två damer som njöt av all blomsterprakt.

En tipsrunda med frågor rörande hur vi ska uppträda i naturen lockade några. En rundvandring med föreningens historiker Tom likaså.

Höstens Öppen trädgård blev välbesökt och uppskattad. Erfarenheterna härifrån tar vi med oss till nästa år, då vi åter kan bjuda in alla intresserade till våra trädgårdar.