Vattnet är nu avstängt

Nu är vattnet avstängt och säsongen på kolonin har nått sitt slut. Temperaturen kan snabbt ändras, så om du ännu inte öppnat alla dina kranar och släppt ut stående vatten är det nu dags för detta.

Peter stänger huvudkranen och medhjälparna övervakar det hela.
Lars kontrollerar Ålkistans egna anslutning. Också det med övervakning.
Här de som arbetat med och övervakat vattnets avstängning. Från vänster: Claes, Gösta, Göran, Peter och Lars.
Efter avstängningen är det dags att öppna avrinningsventilerna. Här öppnar Peter en av dem utmed Tivolivägen. Andreas med dottern Irma hjälpte till.
Vi hade ett svårförklarligt läckage någonstans i vårt vattensystem i vintras. Det var svårt att utröna var och varför detta inträffade eftersom vi då har vårt vatten avstängt. Något glapp på vår huvudkran misstänktes som då skulle möjliggjort vattnet att sippra ut, och vattenansvariga har nu kontrollerat kranen för att förhindra att något liknande ska hända.

För att se om det ändå skulle bli något läckage denna vinter begav sig Peter ner i den djupa brunn där vår mätare är belägen för att läsa av nuvarande vattenförbrukning. Förbrukningen bör ju vara samma om inget läckt ut när vi ska slå på vattnet inför den nya kolonisäsongen.