Koloniföreningen är fodervärdar

Fodervärdar? Vad handlar detta om? Kerstin Hagblom på lott 63 förklarar:

Bergshamra koloniförening är fodervärdar i sommar.

Vår förening fick i våras en förfrågan om vi kunde låna ut en kolonilott under en halvdag. Frågeställare var en, som det heter, ”contentbyrå” som producerar en Youtube-serie med Oscar Zia där han ska lära sig att odla. Avsändare är Granngården och syftet är att sprida odlingsglädje till en yngre målgrupp. I ett av avsnitten ville de besöka en kolonilott. Det lät spännande så vi sa ja. Så gick tiden och i mitten av juli hörde de av sig igen. Då var det bråttom och uppdraget hade ändrats till att sköta och ta hand om några växter under sommaren för vidareodling. Med leverans omgående.

Det skulle handla om några plantor tomat, gurka, chili, jordgubbar och hallon, och vi skulle få en ersättning på 3000 kronor för jobbet. Det lät fortfarande intressant, så vi sa ja igen.

Här levereras plantorna. Det är Kerstin med dottern Louise som tar emot och det var ett flertal sådana här lådor som bars bort till Kerstins lott.

Så kom då våra plantor. Det visade sig vara 76 stycken! Avsändare var Granngården. Under en hektisk dag planterade vi om våra skyddslingar i större krukor och med bättre jord. En räddningsaktion helt enkelt, för det var inte exemplar som vi själva skulle ha plockat ut i Granngårdens butiker. 4 kolonister fick därmed hastigt och lustigt sommarbarn.

Här går fodervärdarna Gösta, Kerstin och Katarina igenom vad som kommit och hur det ska fördelas mellan värdarna. Louise verkar vara lika engagerad!
Ibland uppstod frågor!

När vi återkopplade till vår kontaktperson bad hon oss att ta hand om plantorna trots att det hade blivit en felleveras. Och vi har numera gott om framförallt chili, aubergine, paprika och jordgubbar i vårt koloniområde. I slutet av augusti flyttar de igen och vi blir kompenserade för det extra arbetet och för krukorna och jorden som vi planterat om i.

Om du är sugen på chili är du välkommen till lott 63! De står garanterat orörda i vår trädgård. Vi tillåter oss förstås att skörda de mogna frukterna eftersom det är först i månadsskiftet augusti-september som plantorna får flytta härifrån.

Några av fodervärdarna: Från vänster, Kerstin, Katarina, Kerstins dotter Louise och längst till höger Gösta.

Vi som hastigt och lustigt blev fodervärdar är styrelsemedlemmarna Mari, Katarina, Gösta och jag. Så kom och hälsa på våra sommarbarn!”