Öppen trädgård!

Söndagen den 3 juli mellan kl. 10 och 17 deltar koloniföreningen i det landsomfattande evenemanget Tusen Trädgårdar och välkomnar då alla trädgårdsintresserade att besöka föreningens trädgårdar.

De kolonister som deltar visar det genom att ställa en vattenkanna vid ingången eller grinden.

Eva Danielson har sedan många år ansvarat för att sprida information om evenemanget, och så här skriver hon till oss kolonister:

”Så var det dags igen för Öppen trädgård! Söndagen den 3 juli ska det stå vattenkannor utanför de flesta grindarna i kolonin, hoppas vi! Det börjar bli gammal tradition: sedan 2009 har vi haft öppen trädgård varje år, så nu är det fjortonde gången i följd. Vartannat år deltar vi i Tusen trädgårdar, ett evenemang där trädgårdar och parker över hela Sverige håller öppet och går att hitta i en databas. I år är det sjunde gången gillt för Tusen trädgårdar.

Att besöka andras trädgårdar har länge varit populärt. I England är det en folkrörelse. Här i Sverige var det kanske som mest utbrett under 1700-talet. Då fick innehavare av fina trädgårdar och parker räkna med besökare då och då, och många vidtalade tjänstefolket att visa dem runt. Dagens kolonister får väl räkna med att själva ställa upp. Och inget ont i det, det brukar vara ett nöje. Besökarna är i allmänhet uppskattande, kunniga och trevliga. Så ut med vattenkannorna, hellre en kort stund än inte alls – och mycket nöje!”

1 kommentar

1. Vi fick besök av ett tjugotal personer, alla väldigt trevliga och fina samtal. Hälften var boende i Bergshamra.