Noterat från sommarmötet

Ett fyrtiotal medlemmar samlades till föreningens sommarmöte vid föreningsstugan den 10 augusti.

Evenemangsgruppen hade som vanligt dukat fram kaffe och hembagat bröd. Överträffar sig varje gång!

Föreningens sekreterare Katarina Strand hälsade välkommen och presenterade övriga i styrelsen. Stugfogden Hans Lindbergson skötte förtjänstfullt högtalarsystemet som gjorde att alla nu kunde ta del av informationen, trots blåst och förbipasserande tåg.

Här följer en liten del av det som avhandlades på mötet:

VI får inte lägga äppelavfall i vår container som endast är avsedd för vanligt trädgårdsavfall. På återvinningscentralen i Bromma finns en särskild container för äppelkarten.

ANNA CELSING, som fram till nu varit studieansvarig slutar, och
Kerstin Haglund och Per-Oskar Gundel tar över detta uppdrag. Anna tackades för sitt fina arbete och engagemang och erhöll ett presentkort.

Katarina och Anna

I höst klipper en firma häcken runt Tivolis parkering. Det är då viktigt att inga bilar står tätt intill häcken. Det kommer att annonseras när det är dags för klippningen.

DET är viktigt att vi har kontroll vilka som rör sig i området och att vi pratar med våra grannar. En grupp för s.k. grannsamverkan bildas och det blir Ewa Elfner på Tivoli och Carina Bengtsson på Ålkistan som blir ansvariga.

Någon trodde att vi genom grannsamverkan kanske kunde få billigare försäkring.

GRUS till våra vägar kommer att beställas till hösten, mycket till Ålkistan och kanske lite till Tivoli. En liten ”bil” kör ut gruset till alla berörda så de slipper använda skottkärra för detta.

BUDGETEN hålls enligt kassören Gösta Torssell. Den största utgiften är vattnet och han uppmanar oss därför att spara på detta och använda regnvatten i möjligaste mån.

SNIGELGIFTET som för några år sedan köptes in och spreds ut i alla trädgårdarna köps kanske åter in nästa år. Giftet är ofarligt för både människor och djur.

SKYLTAR som visar att föreningen blivit miljödiplomerad har erhållits från förbundet. Skyltarna ska på bästa sätt anslås på föreningens anslagstavlor:

EWA ELFNER, ansvarig för Intresselistan, berättade att det nu finns 25 intressenter på listan. Några av dessa var på ett informationsmöte i våras och ett nytt sådant möte för övriga intressenter planeras att hållas i september.

Som avslutning fick vi veta hur vi bäst ska sköta våra stugor genom en föreläsning av Jan Ohlsson. Han driver ett enmansföretag och arbetar mest med att vårda gamla värdefulla byggnader.

Jan Ohlson berättar om färger för intresserade kolonister.

Han uppehöll sig mest kring vilka egenskaper utefärgen borde ha för våra äldre hus. Linoljebaserade produkter och slamfärg förordades.

De nya plastfärgerna stänger in fukten som kommer både utifrån och inifrån och gör att träet inte kan andas och därför förstörs.

En fasad på vår föreningsstuga ska senare målas om eftersom den målats med felaktig färg.

Det var intressant att höra att i gamla böcker om målning finns inte begreppet skrapning nämnt. Man målade direkt på den gamla linolje- eller slamfärgen.

Vid frågan vilket fabrikat man skulle använda, förordades de som Kulturhantverkarna använder.

Nöjda deltagare från sommarmötet gick sedan till sina lotter och några återvände senare till tältet vid föreningsstugan för kvällens kräftskiva.