Midsommarlunchen

Kolonisterna möttes på midsommaraftonens morgon av ett strålande väder liknande föregående år.

Några morgonpigga mötte upp vid föreningsstugan med allehanda blommor och bladverk för att resa och klä midsommarstången och ställa i ordning för den gemensamma lunchen.

Två Evor med hunden Tex på väg till föreningsstugan.
Peter hissade flaggan.
Kransar knöts,stången kläddes med blad från syren och björk och smyckades till slut med kattmynta och rosor.
Eva ser ut att vilja kröna Peter men hänger bara upp en av kransarna på stången.
Klart! Nöjda framför stången ses Eva, Ewa, Peter, Iben och Gittan – och hunden Tex som mest sett på.

Snart var det dags för lunchen, ganska många bord och stolar ställdes fram. Farhågor – skulle det komma några?!

Jodå! Fler möbler fick plockas fram för snart samlades man med mat och dryck som var och en tagit med tillsammans med bestick, tallrik och glas, vilket gjorde det hela smidigt. Nu åt man sill, färskpotatis, västerbottensost som bäst sköljdes ner med öl. Så vidtog naturligtvis snapsvisorna med tillhörande dryck, alltid får man höra något nytt och fyndigt.

Efter många trevliga samtal vid borden och inplockning av bord och stolar gick var och en till egen lott, för att där förmodligen fortsätta midsommaraftonen. Traditionen med lunchträffen återkommer förstås nästa år, då för elfte gången!