Lite från arbetsdagen

Lördagen den 13 maj samlades ett stort antal arbetssugna kolonister för att göra fint på de gemensamma ytorna i området. Detta är ju också ett bra tillfälle att lära känna varandra lite bättre – det heter ju arbets- och gemenskapsdag.

Föreningens ordförande Per-Oskar välkomnade dagens deltagare. Vi prickades av och kunde sedan välja vilken uppgift vi ville utföra.
Gösta fräser ett litet område av allmänningen vid föreningsstugan för anläggning av en sommaräng. Jonas sköter räfsan.
Mari räfsade också, men här gällde att få bort kvistar från gräsmattan.
Ett nödrop kom från Ulla som ansvararar för fåren från Överjärva. Hon behövde hjälp med flytt av en stor stege. Vi var fem som släppte spadar och räfsor och antog utmaningen. Stegen var verkligen stor och TUNG. Som tur var skulle den förpassas nerför en slänt och den kunde vältas runt hela vägen…
…stegen vältes med lite hjälp.
Stegen på plats med en nöjd Ulla. Nöjda var också Mari, Karin, Pim och Per-Åke. Det gällde förstås också Katarina som tog bilden.
Tivolis parkering rensas ”hvergang”. Denna kvintett hade verkligen hörsammat att det också var en gemenskapsdag!
Containern fylls alltid snabbt på arbetsdagarna och någon måste alltid se till att den packas ordentligt. Anna gjorde detta genom att trampa på, eller snarare HOPPA ner trädgårdsavfallet!
Per-Åke och Monica satte upp två bihotell på föreningsstugan. Ett placerades också på Tivolis anslagstavla.

Arbetsdagen avslutades sedvanligt med samling vid föreningsstugan där evenemangsgruppen fixat fram korv och kaffe med hembakat bröd.

Och vilket fantastiskt väder vi fick hela dagen!