Kräftskivan!

Lördagen den 13 augusti samlades ett antal kolonister vid föreningstugan i ett fantastiskt väder för att avnjuta kräftor med tillhörande drycker. Många hade tidigare på dagen deltagit på sommarmötet och då suttit I skuggan av områdets stora träd. Nu hade bord och stolar flyttats fram till ett soligare läge och ingen saknade väl varken skuggan eller något tält!

Att äta kräftor:
Börja med att lokalisera var magen på kräftan är. Här suger du ut så mycket du kan av den goda lagen som kräftorna har gosat i.
Nu över till klorna. Bryt först loss ”benen” från kräftans kropp. Därefter bryter du loss klon från varje ben.
Knäck klon, är skalet mjukt kan du använda tänderna, ta annars hjälp av en nötknäckare eller tång. Pilla ut köttet ur klorna, stoppa i munnen och njut. En kräftkniv eller den spetsiga delen av klon underlättar.
Mattias kom med en vacker salladstallrik, inte bara till sig själv utan till alla vid bordet!
Efter klorna är det dags för kräftsmöret – något som många hoppar över. Gör inte det, det är bland det godaste på hela kräftan. Ta tag om sidorna på magen och dra loss huvudet.
Lasse tog sig ton och ledde oss i kända och okända snapsvisor.

En mycket lyckad kräftskiva. Nu ser vi fram mot nästa!