Utmed Tivolivägen öppnar sig Tivoliområdet - som nyligen firat trettio år - och bakom blommande körsbärsträd kan man se denna stuga på lott nr 59, bevarad från föreningens tidigaste tid.

Rött, gult och vitt - eller med andra ord - tulpaner, påskliljor och narcisser i mängd som blir en fröjd för ögat på Ekvägen lott nr 62.

På lotten bredvid, nr 63, kommer alltid dessa praktfulla tulpaner upp varje vår. Stugan är original från 1920-talet.

Här på lott 79 på Furuvägen - med utsikt över fårens betesplats och med Naturhistoriska muséet i bakgrunden - förekommer många av vårens blommor.

Utmed Pumphusvägen tar man sig mot Ålkistans område och den första lotten man träffar på är nr 17.

Vitt, vitt och vitt - men ändå en röd tulpan! Detta är föreningens senast uppförda stuga, nr 18 vid korsningen Pumphusvägen/Ängsvägen.

Bakom grönska och blommande äppelträd skymtar stugan på lott nr 14 på Ängsvägen.

Lott nr 12. Stugorna och trädgårdarna i Ålkisteområdet ligger i sluttningar varför njutningen för flanören blir än större.

Kanalvägen.

Lott nr 6.

Sist på Kanalvägen - eller först om du vill - finner du lott nr 1 alldeles intill Brunnsviken.

Nu har du gjort en virtuell vårvandring i koloniområdet, men hur ser det ut här på sommaren - och hösten? Eller i vinterskrud?

Klicka nedan för att se:

Sommar i koloniområdet

Höst i koloniområdet