Aktuellt/Senaste nytt

Infört 29 juli 2021

Bergshamra Koloniförening bjuder in till Skördemarknad & jubileumsfirande!

"Bergshamra Koloniförening bjuder in till Skördemarknad & jubileumsfirande!

Tid: 28 augusti kl. 12:00 – 15:30
Plats: Vid föreningsstugan, Bergshamra koloniområde (nära Ålkistan i Södra Bergshamra, Solna)"

Så inleds föreningens inbjudan till festligheterna den 28 augusti. Klicka på länken nedan för att läsa hela programmet:

Inbjudan till skördemarknad och jubileumsfirande (Pdf, öppnar ny sida)

Infört 20 juli 2021

Vattnet avstängt för Ålkistan på förmiddagen onsdagen den 21 juli!

Vattenläcka på Ängsvägen 12. En rörmokare kommer och reparerar onsdagen den 21 juli. Vattenansvarig för Tivoli, Peter Hagström, stänger av vattnet mellan c:a kl. 08.00 – 12.00. I bästa fall avstängt under betydligt kortare tid.

Infört 8 juli 2021

Noterat från bekärningskursen.

På kvällen den 5 juli samlades ett antal kolonister vid föreningsstugan för att under Mattias Svanströms ledning lära sig allt om beskärning.

Efter en genomgång av de olika beskärningsredskapen och när den bästa tiden är att beskära, visade Mattias hur viktigt det är att man lägger snittet rätt när en gren ska sågas av från ett träd. Grenens diameter bör inte vara större än en snusdosas. Snittet ska också göras nära grenkragen så att trädet kan "läka sig" genom vallning. Mattias lät deltagarna gissa hur många löv det behövs för att trädet ska kunna producera ETT äpple. Man gissade från 50 upp till ett par hundra. Rätt svar ca 80.

Vid föreningsstugan och i sin egna trädgård visade han hur man bygger upp och vårdar häckar. En häcks översta del bör avslutas som en gran, alltså inte helt plant.

Kursdeltagarna fortsatte sedan till Maris trädgård på Klängrosvägen 58 där Mattias bl.a. berättade om vattenskott och visade hur lätt de går att ta bort om man gör det i tid.

Nästa trädgård som besöktes var Ewas på Ekvägen 61 där hon ville ha råd angående sitt nyplanterade körsbärsträd. Många infall och roliga råd fick hon när det gällde hur det skulle stagas upp.

Kursen avslutades hos Karin på Körsbärsvägen 71. Hon hade två nyligen inköpta fruktträd som Mattias ganska snart insåg behövde klippas. Sagt och gjort! Vi fick också veta att de svagväxande träden som nu säljs och passar våra koloniträdgårdar inte kommer att bli lika gamla som de som planterades i området för ca 100 år sedan. Karin fick till slut också rådet att ställa ut sina krukor med "nyympade" äppelträd (också från en bra kurs i föreningen!) till en plats med mer ljus.

En mycket bra och ambitiös kurs med väldigt nöjda deltagare var nu tillända och vi ser fram mot nästa kurs med Mattias den 21 augusti som kommer att handla om trädgårdens fiender. Kursen även populärt kallad "eländeiträdgården".

Infört 3 juli 2021

50 olika sorter av äpplen!

Torsdagen den 1 juli fick Kerstin på Ekvägen 63 besök av Ulrika Flodin Furås från koloniträdgårdsförbundet. Ulrika ville för förbundets räkning dokumentera trädgårdens mångfald av nyttoväxter och ta del av Kerstins djupa kunskap när det gäller skötseln av dessa.

Under ca en timme filmades och fotograferades Kerstin i sin trädgård som ju i huvudsak innehåller ätbart. "Det andra kommer upp ändå, det mesta är planterat av den tidigare ägaren", menade Kerstin.

Att det på lotten finns upp till 50 olika sorter av äpplen varav de flesta ympats av Kerstin, imponerade stort på Ulrika!

Minsann! Ulrika hittade jordgubbarna!

Kerstin visar hur högt det nyplanterade blir!

Reportaget med film och bilder kommer i höst att presenteras på förbundets hemsida och i tidningen "Koloniträdgården" kommer vi också kunna läsa om besöket.

Infört 1 juli 2021

Kurs om örter.

Örtkurs

Örter – vilka associationer ger inte det ordet? Dofter, smaker, känslan av att hålla i ett knippe nyskördade växter…

Tid: lördag 28 augusti klockan 10:00 – 11:30
Plats: Utanför föreningsstugan
Kursansvarig: Mattias Iwarsson, ”Mattias Biologi”. Mattias Biologi. (Öppnar ny sida)
Antal deltagare: De första åtta som anmäler sig, en per kolonilott
Kostnad: 25 kronor, som sätts in på föreningens plusgirokonto: 5 32 35-8
Anmälan: Skicka e-post till Kerstin Lundin Hagblom, keluha@telia.com
Frågor: Kerstin Lundin Hagblom 070-33 83 949

Genom historien har vi människor använt oss av örter i vår natur för deras dofter, smaker och läkande förmåga. Magi och föreställningar om örters verkan har följt oss.

Mattias hjälper oss att reda ut vad det är som gör örter så spännande och hur vi odlar de kultiverade varianterna på bästa sätt. Kanske har du en ört du vill få namnet på? Ta med den så kanske du får svaret av Mattias!

Infört 1 juli 2021

Kurs om trädgårdens fiender.

Kurs om trädgårdens fiender

Skadegörare, sjukdomar, invasiva växter och växtföljd – vem vill inte lära sig mer om det? Samma dag som vi har vårt årsmöte kan du nu ladda upp med kunskap som du kanske till och med kan ha nytta av när vi senare på dagen diskuterar förslaget till nya ordningsregler.

Tid: lördag 21 augusti klockan 10:00 – 12:00
Plats: Utanför föreningsstugan
Kursansvarig: Mattias, vår egen trädgårdsmästare
Antal deltagare: De första åtta som anmäler sig, en per kolonilott
Kostnad: 25 kronor, som sätts in på föreningens plusgirokonto: 5 32 35-8
Anmälan: Skicka e-post till Kerstin Lundin Hagblom, keluha@telia.com
Frågor: Kerstin Lundin Hagblom 070-33 83 949

Kursinnehåll:

· Sjukdomar
· Djur som sork och rådjur
· Vad kan jag själv göra vid val av arter och sorter?
· Hur skyddar jag mina friska växter?
· Invasiva arter
· Hur jag ska agerar jag vid tecken på invasiva arter, sjukdomar och skador orsakade av djur
· Dela med mig till eller få av andra – vad jag ska tänka på

Äldre meddelanden