Aktuellt/Senaste nytt

Infört 13 mars 2022

Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar den 31 mars - 3 april.

Den första blyga blåsippan siktad den 11 mars i Pipers park.
Blåsippor och trädgårdsmässa, då är det vår!

Så här skriver Nordiska Trädgårdar på sin hemsida:

"Välkommen till Nordens största trädgårdsmässa - den perfekta platsen för alla trädgårds-, växt- och odlingsentusiaster!

Vi öppnar upp dörrarna till Nordiska Trädgårdar precis som planerat den 31 mars – 3 april. Vi ser fram emot att få välkomna dig till oss på Stockholmsmässan.

I och med att restriktionerna avskaffats i tid till mässans öppnande så gäller inte längre kravet om vaccinationsbevis för besökare och utställare. Även om restriktionerna är borta vill vi träffas säkert vilket innebär att vi bland annat har breddat gångarna för att skapa en bra miljö för alla.

Kom och inspireras, lär dig mer om odling och trädgård. Möt våra utställare och handla växter, lökar, knölar, fröer och mycket mer. Här har du möjlighet att skaffa allt för din trädgårdssäsong.
Blir det tungt att bära? Checka in dina inköp i Pryl- & plantgarderoben.

Öppettider:
Torsdag-söndag kl. 09:00-18:00

I år har vi endast biljettförsäljning online."

I senaste numret av Koloniträdgårdsförbundets tidning "koloniträdgården" (nr 1 2022) finns på sidan 45 en rabattbiljett som ger oss kolonister 60 kr rabatt på inträdet. Du får rabatten genom att gå in på Nordiska Trädgårdar (Öppnar ny sida) och anger koden FOR2022 när du köper biljetten.

På samma sida (45) i tidningen finns också en värdekupong att klippa ur och ta med, som ger dig en mässpresent när du besöker förbundets stora monter (A1:10). I montern kommer förbundet bl.a. att presentera två olika föreläsningar. Du kommer säkert att träffa på andra kolonister i montern, inte minst från vår förening!

Nordiska Trädgårdar (Öppnar ny sida)

Infört 5 mars 2022

Tillstånd för bilparkering vid Tivoli och Ålkistan.

Föreningen har tecknat ett nytt bevakningsavtal med Aimo Park som börjar gälla den 1 april 2022.

Vänligen notera att det därmed kommer att krävas giltigt tillstånd även för parkering vid Ålkistan. Precis som tidigare gäller att parkering endast är tillåten på särskilt anvisad parkeringsplats, i övrigt är det endast tillåtet att stanna för i- och urlastning. Nya parkeringstillstånd delas ut vid årsmötet, då varje lott erbjuds 1 långtidstillstånd för eget fordon (reg.nr uppges vid utdelningen) och ett antal tillfälliga tillstånd för besöksparkering. Om du inte har möjlighet att närvara vid årsmötet finns möjlighet att i stället hämta ut tillstånden i samband med att vattnet släpps på, tid och plats meddelas senare.

Nedan det tillfälliga parkeringstillståndet:

Under Dokument och länken Tillstånd för bilparkering vid Tivoli återfinns det nuvarande tillfälliga parkeringstillståndet. Kommer att ersättas med det nya tillståndet när det delats ut på årsmötet.

Infört 25 februari 2022

Spännande kurser på gång!

I informationen från styrelsen som var bifogad kallelsen till årsmötet annonserades de kurser som föreningen planerat. Här kommer ytterligare information om dessa:

För samtliga kurser gäller:

Bindande anmälan till Kerstin Lundin Hagblom via e-post: keluha@telia.com.
Kurserna fylls enligt principen ”först till kvarn får först mala”.
Betalning efter bekräftad plats till föreningens plusgirokonto 5 32 35-8

7 maj 10:00 - 16:00: "Att fläta trädgårdsstöd". 8 deltagare och deltagaravgiften är 700 kronor. Då ingår material och fika. Kursledare är Sanna Jacobson, trädgårdsmästare och pilflätare. Kursen hålls på lott 63.

14 maj direkt efter gemenskaps- och arbetsdagen: "Att odla ömtåliga växter i fel zon". 15 deltagare och deltagaravgiften är 100 kronor. Kursen hålls utanför föreningsstugan och kursledare är Mattias Svanström.

26 juni 10:00–14:00: "Att anlägga och att hävda en äng". Samarbete med Ulriksdals koloniförening. 5 platser för oss och deltagaravgiften är 500 kronor. Fika och lån av lie ingår. Kursledare är Veronica Holm, Landskapscoachen i Mariestad. Plats bestäms senare i samarbete med Ulriksdals koloniförening.

Infört 25 februari 2022

Årsmöte lördagen den 20 mars.

Bergshamra Koloniförening – Kallelse till årsmöte 2022!

Kallelsen har tidigare meddelats till medlemmarna via e-post, men här kommer den igen. Klicka på länken nedan:

Kallelse årsmöte (Pdf, öppnar ny sida)

Äldre meddelanden

Här kan du återfinna äldre och en del inaktuella meddelanden. Klicka på länken:
Meddelandearkiv