Aktuellt/Senaste nytt

Infört 26 februari 2021

Nya parksoffor omkring vårt område!

De som promenerar i och runt vårt koloniområde har länge önskat någon form av sittplatser - och nu finns de! Vid Ålkistan nära Brunnsvikens strand t.o.m med ett bord!

En väl placerad parkbänk eller parksoffa kan skapa en komfortabel plats för fantastiska möten.
Inte minst här vid Ålkistan!

Utmed stigen i området kring dagvattendammen placeras två parksoffor.

Alla soffor gjuts fast i marken... .

...och här lägger man sista handen på det arbetet.

Även våtmarksområdet har fått sina sittplatser!

Nu har Solna stad gjort sitt! Har du inte satt ut dina trädgårdsmöbler ännu är det dags för detta. Våren är här för att stanna. Kanske...

Infört 21 februari 2021

Nytt från Koloniträdgårdsförbundet

När kampen mellan Kung Bore och Gumman Tö pågår som mest, kommer här påpassligt ny information från Koloniträdgårdsförbundet om aktiviteter under våren:

"Ett webbinarie just för dig som sitter i en styrelse och för intresserade kolonister

Webbinarie 25 feb kl 18 – Sätt din förening på kartan – Om påverkansarbete och hur vi med gemensamma krafter kan få beslutfattare, stadsplanerare och allmänheten att se koloniområdenas värde för staden och samhället i stort. Om hur förbundet jobbar och vad en förening kan göra. Ett viktigt arbete när efterfrågan på kolonilotter är stor och få nya områden anläggs, när avtal ska förhandlas om eller när nya stadsplaner håller på att utarbetas. Föredragshållare är Johanna Uhr, kommunikatör på förbundet, och Ulrica Otterling, generalsekreterare. Gäster är Örjan Sjödin, ordförande i förbundet och Stockholms Koloniträdgårdar och Kjell Eklind, kolonist Norra Tanto i Stockholm, som delar med sig av sina erfarenheter.

Digital trädgårdsmässa – Alla Sveriges kolonister är välkomna

Den 25-28 mars äger den digitala mässan Nordiska Trädgårdar rum och Koloniträdgårdsförbundet är förstås med. Gå in på Nordiska Trädgårdar och hälsa på oss i vår monter. Medan du tar en fika kan du lyssna, lära och prata odling med experter och andra odlingsentusiaster inklusive en rad kolonister som berättar som sina spännande intressen och projekt. Johannes Wätterbäck, Henrik Bodin och Eva Rönnblom med flera från tidningen Koloniträdgården kommer att dela med sig av sin kunskap. Du kan diskutera hur vi ska får fram fler koloniområden med förbundets ordförande Örjan Sjödin, prata växtskydd och miljödiplomering med vår trädgårdsrådgivare Ulf Nilsson och snacka med våra experter på föreningsfrågor Helena Westerling och Pierre Gräff. Mer info kommer i Koloniträdgården nr 1 i början av mars.

Nominera till Ugglestipendiet

Förbundets samarbetspartner Studiefrämjandet delar varje år ut Ugglestipendiet på 50 000 kr till en förening, cirkelledare, studiecirkel eller ett projekt som i samverkan med Studiefrämjandet gjort en folkbildningsinsats lite utöver det vanliga inom natur och miljö. Har ni någon som vi vill nominera, klicka på Nominera en folkbildare till Ugglestipendiet (studieframjandet.se)

Välkommen på webbinarium den 25 feb!

Hoppas vi ses på den digitala Nordiska Trädgårdar den 25-28 mars!

Hälsningar
Ulrica Otterling
Generalsekreterare

Följ oss på Facebook"

Kommentar: När (om) du klickar på någon av länkarna i ovanstående information öppnas ny sida.

Infört 30 januari 2021

Kungligt kolonibesök

Tom Wall har i ett flertal år gett oss många berättelser i stort och smått om koloniföreningens äldsta tid, inte minst till vårt 100-årsjubileum.

Här förmedlas ytterligare en intressant iakttagelse från Tom:

Kungligt kolonibesök

Nu på måndag börjar en ny och påkostad norsk dramaserie i åtta avsnitt på SVT – Atlantic Crossing – om den norska kungafamiljens flykt undan de invaderande tyskarna i april 1940. TV-seriens sanningshalt har diskuterats i Norge. En central gestalt i dramat är kronprinsessan Märtha av Norge. Hon har faktiskt en beröringspunkt med Bergshamra koloniförening. Detta faktum tas naturligtvis inte upp i serien, men den kan ju vara intressant för oss sentida kolonister att känna till.

Den här detaljen i historien kan tyckas litet långsökt och perifert att ta upp, men så här ligger det i alla fall till: En liten notis i Aftonbladet torsdagen den 25 juli 1940 (se bild) är beviset på att Märtha besökte koloniområdet dagen innan. Tydligen tyckte kronprinsparet – blivande kung Gustav VI Adolf och drottning Louise – att Bergshamrakolonin var en sevärdhet och ett lämpligt utflyktsmål för sin norska gäst. Kronprinsparet bodde långa tider på Ulriksdals slott och promenerade gärna i det närbelägna koloniområdet. Kronprinsen var som bekant mycket intresserad av trädgårdsodling och Bergshamra ansågs vara en mönsterkoloni. Fruktodlingarna, som uppmärksammades av de kungliga gästerna, tog tyvärr mycket stryk under de kalla krigsvintrarna och mellan 300 och 400 fruktträd frös bort och lämnade stora luckor i trädgårdarna.

Kronprinsessan Märtha, som var dotter till prins Carl och gift med kronprins Olav av Norge, var kusin med den svenske kronprinsen. Nu var hon på flykt från sitt hemland, som hade invaderats av de tyska nazisterna den 9 april 1940. Kung Haakon och kronprins Harald flydde till England medan hon och de tre barnen först kom till Sverige innan de via Petsamo i Finland med fartyg fortsatte till USA och Washington den 16 augusti.

Äldre meddelanden

Här kan du återfinna äldre och en del inaktuella meddelanden. Klicka på länken:
Meddelandearkiv