Aktuellt/Senaste nytt

Infört 14 januari 2020

Dramaserien Kalifat innehåller scener från kolonin.

Minns ni dramaserien KB1 som det rapporterades om på hemsidan förra året?

SVT besökte då koloniområdet under två inspelningsdagar, den 22 mars och 30 april. Serien KB1 har fått det slutliga namnet Kalifat och har nyligen haft premiär på TV 1. Inspelningarna gjordes på Tivoli och det är stugan på Körsbärsvägen 74 som använts. I första avsnittet av serien som kan ses på SVT Play finns resultatet från kolonin. Om du inte vill se hela första avsnittet så kan du snabbspola, kolonisekvensen dyker upp ca 17 minuter in i filmen. Vet inte om ytterligare scener från kolonin kommer i senare avsnitt, men mycket spelades in.

Här är länken till filmen på SVT Play:

Kolonin i Kalifat

Infört 14 januari 2020

Ändrat datum för bouletävlingen.

Årets bouletävling flyttas fram till söndagen den 14 juni. Vi träffas då klockan 10 på Ålkistan med Peter och Sture som ansvariga.

Kalendarium för år 2020 når du via länken nedan:

Kalendarium 2020

Infört 20 december 2019

God Jul och Gott Nytt År och Kalendarium för år 2020.

Här kommer föreningens kalendarium för år 2020 som du når via länken nedan:

Kalendarium 2020

Det finns också på våra anslagstavlor och kan alltid nås via länken Kalendarium i Menyn. Reservera den 7 mars för vårt årsmöte som börjar kl 15.00 i lokal på Barks väg. Utförligare adress och info kommer senare. Säkert kommer några ändringar och tillägg att behövas göras i kalendariet under året och dessa annonseras då som vanligt på hemsidan och anslagstavlorna.

Infört 20 december 2019

Arbetet med våtmarken fortskrider.

Arbetet med dagvattendammarna på östra sidan av koloniföreningen på Tivoli vilar inför vintern för att lervallarna ska sätta sig. I vår fortsätter man där. Anläggningen av våtmarken på västra sidan pågår dock, och har nu avancerat så långt att man fyller vatten i dammen och det är dags att ansluta diket från våtmarken till "vårt" som rinner mellan Rosenvägen och Ekvägen. Djupet på detta dike måste justeras och det görs både manuellt och med grävmaskin. Här grävs det mellan lotterna 54 och 63 och man är då nästan framme för att göra sammankopplingen.

Här är sammankopplingen klar och vattnet från våtmarken kan nu rinna under Tivolivägen mot dagvattendammarna på östra sidan.

...och så här ser det ut åt andra hållet mot våtmarken. Mer arbete återstår!

Infört 20 december 2019

Förfrågan om medarbetare till Nordiska Trädgårdar 2020.

En förfrågan har kommit från koloniträdgårdsförbundet:

"Den 26 – 29 mars 2020 är det Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan i Älvsjö. I år är samlingsnamnet på mässan ”Blomstertid. Den kommer” och Koloniträdgårdsförbundet fokuserar på biologisk mångfald som i år även inkluderar en liten uppstart på Koloniträdgårdsförbundets 100-årsjubileum 2021. För att kunna genomföra detta behövs det många volontärer."

Läs mer i förbundets bifogade dokument:

Förfrågan om volontärer (Pdf-fil. Öppnar ny sida)

Äldre meddelanden

Här kan du återfinna äldre och en del inaktuella meddelanden. Klicka på länken:
Meddelandearkiv