Aktuellt/Senaste nytt

Infört 17 november 2019

Något om arbetet med dagvattendammarna och våtmarken.

Många har säkert noterat det arbete som pågår i vårt område med dagvattendammarna och våtmarken. Tom Wall har tagit kontakt med några av de som arbetar med detta för att få mer information om anläggandet. Han fick då tillgång till en karta som i stort var identisk med bilden i lokaltidningen Mitt i Solnas artikel, som kan du nå via länken längre ner på sidan.

Tom gjorde därefter en mycket grov och schematisk skiss över anläggningen i vårt område.

Tom skriver:

"Dagvattnet kommer i befintliga ledningar och mynnar ut i den norra dammen alldeles söder om ”Sprutboden”. Dammarnas djup varierar mellan 20 centimeter och 1 meter. Det gamla diket från fårhagen väster om koloniområdet passerar Myllan och kommer att mynna ut i den södra dammen. Vad jag förstår så kommer sedimentet med tungmetaller etc som lägger sig på dammarnas botten att schaktas bort efter ett antal år. Lägg märke till att en ny gångväg kommer att anläggas och ansluta till den befintliga gångvägen mellan Ålkistan och Pipers park. "

Lokaltidningen Mitt i Solnas artikel den 1 november om dagvattendammarna:

Mitt i Solnas artikel

Lördagen den 16 november sammanstrålande Per-Åke Pettersson och Fredrik Ralstrand för att med hjälp av Fredriks drönare dokumentera de arbeten som pågår runt koloniområdet. Det har förstås funnits klarare väder, men resultatet blev ändå tillräckligt bra:

Här ser man dagvattendammarna ta form på den tidigare fårbetesplatsen på den östra sidan.

Och här västra delen med den påbörjade våtmarken. En gångväg från Hälsans stig över ängen till Kraus väg är planerad.

Ur en annan vinkel.

I denna vattensamling har nu placerats en pump som forslar bort vattnet.

Infört 4 november 2019

Ljusfest i höstväder.

I många år har Haga-Brunnsvikens vänner arrangerat en ljusfest under allhelgonahelgen, och det var sjätte året i rad som Bergshamra koloniförening deltog som medarrangör.

Förutom att traditionellt placera marschaller utmed Tivolivägen, smyckade också några av kolonisterna föreningens sidovägar och den egna trädgården med allehanda ljus. I god tid innan ljusfestens början träffades några kolonister hos Ewa på Ekvägen 61 för att tända och ställa ut föreningens marschaller.

Liksom förra året tändes marschallerna på Ewas veranda. Här syns Monica, Per-Åke, Linda
och Tom med hundra stycken att tända och ställa ut, och allt utfördes med gott humör!

Monica ser till att marschallerna kommer ut till Tivolivägen...

...och så här fint blev det!

Flera av sidovägarna lystes upp, här Ekvägen.

När alla marschaller funnit sin plats samlades man runt grillen, dit fler kolonister anslöt.

Ljusfesten är ett uppskattat evenemang som också avslutar kolonisäsongen när hösten övergår i vinter. På Rosenvägen 57 och Ekvägen 64 lyste föreningens första adventsstjärnor och på Ängsvägen 9 tindrade sedvanligt adventsljusen i stugans fönster.

Detta hör också till traditionerna!

Infört 22 oktober 2019

Haga-Brunnsvikens vänners ljusfest söndagen den 3 november 2019.

Så här skriver Haga-Brunnsvikens vänner om ljusfesten på sin hemsida:

"I år blir det fackeltåg och eldshower i alla väderstreck runt Brunnsviken i Kungliga nationalstadsparken. Ljusfesten 3 november kommer bli den ljusaste hittills. Missa den inte!"

Läs mer om ljusfesten på deras hemsida, där finns hela programmet. Klicka på länken nedan:

Haga-Brunnsvikens vänner (Öppnar ny sida)

Koloniföreningen deltar för sjätte året officiellt som en av medarrangörerna i evenemanget. Många kolonister har sedan ett flertal år spontant deltagit i ljusfesten genom att pryda sina egna trädgårdar och stugor med ljus, och även hjälpt till att placera ut föreningens marschaller.

I år fortsätter alltså denna tradition, och förhoppningsvis får vi se ännu fler upplysta trädgårdar och vägar i området. Du som vill vara med och pryda Tivolivägen med ljus är välkommen dit vid 15 tiden den 3 november. Ta gärna med egna marschaller eller andra ljus till den egna trädgården.

När alla marschaller har placerats ut och tänts, avslutas det med korvgrillning hos Ewa på Ekvägen 61.
Missa sedan inte heller fackeltåget som går från Sjöstugan till Tivoli brygga!

Så här stämningsfullt blev det utmed Tivolivägen förra året!

Äldre meddelanden

Här kan du återfinna äldre och en del inaktuella meddelanden. Klicka på länken:
Meddelandearkiv